I øvelsen lærer eleverne, om hvordan man kan lave prognoser for hvordan invasive arter, vil sprede sig i nye miljøer og problemerne ved dette for miljø, folk og økonomi. Materialet er udarbejdet af DTU Aqua.

Foto: Joakim Rode, DTU Aqua
Udarbejdet af DTU Aqua.
Eleverne får viden om hvordan videnskabsfolk bruger viden om cellers respiration, membrantransport og fysiologi til at konstruere eksperimenter, der skal bidrage med information som skal anvendes til at sikre en bæredygtig forvaltning af havets økosystemer
Relation til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling:
Mål 15: Beskytte, genoprette og støtte bæredygtig brug af økosystemer på land, bekæmpe ørkendannelse, standse udpining af jorden og tab af biodiversitet
Delmål 15.8: Inden 2020 skal der introduceres foranstaltninger for at forhindre indførelsen og væsentligt begrænses indvirkningen af invasive arter på land- og i vandøkosystemer, og der skal kontrolles eller udryddes de prioriterede arter.
Mål 14: Bevare og sikre bæredygtig brug af verdens have og deres ressourcer
Delmål 14.2: Inden 2020 skal hav- og kystnære økosystemer beskyttes og forvaltes bæredygtigt for at undgå væsentlige negative indvirkninger, bl.a. ved at styrke deres modstandskraft og ved at genoprette dem for at opnå sunde og produktive have.
Kernestof og centrale begreber (C-niveau):
Biologi C og B: cellebiologi (membranprocesser), biokemiske processer (respiration) og fysiologi (respiration). Hertil indgår en række andre biologiske emner også herunder biodiversitet, økologi og miljøbeskyttelse. Da forløbet er bygget op omkring at præsentere og fortolke data, støtter det særligt op om læreplanens faglige mål relateret til dette.
Materialer:
- - Lærervejledning til materialet
- - En Powerpoint-præsentation som underviseren kan bruge til undervisningsforløbet
- - Øvelsesvejledning til eleverne, som udførligt beskriver analysen, og som kan bruges som rapport.
- - Et Excel dokument med data, som skal analyseres af eleverne.
- - Et Excel dokument med data, indeholdende eksempler på hvordan data kan præsenteres
- - En baggrundartikel til eleverne, om den invasive sortmundede kutling
- - Videnskabelig artikel, som underviseren kan orientere sig i hvis der er tid
Øvelse
LÆR
- Hør det forberedte powerpoint oplæg om invasive arter og hvordan man forsøger at takle dette problem globalt og lokalt. Lær hvordan man i Danmark via forsøg med fisken har forsøgt at lave prognoser for den invasive fisks spredning.
GØR
DEL
Diskuter dine anbefalinger med de andre i klassen og lav evt. en rapport om din analyse.
Materialer til download:
- - Lærervejledning til materialet
- - En Powerpoint-præsentation som underviseren kan bruge til undervisningsforløbet
- - Øvelsesvejledning til eleverne, som udførligt beskriver analysen, og som kan bruges som rapport.
- - Et Excel dokument med data, som skal analyseres af eleverne.
- - Et Excel dokument med data, indeholdende eksempler på hvordan data kan præsenteres
- - En baggrundartikel til eleverne, om den invasive sortmundede kutling
- - Videnskabelig artikel, som underviseren kan orientere sig i hvis der er tid