Eleverne får kendskab til årsager til, at korruption opstår og de bliver bevidste om, at korruption findes overalt (også i deres eget samfund).
Tid

1-3 moduler à 90 min.

 

Udviklet i samarbejde mellem Globale Gymnasier, Transparency International Danmark og Batavia Media ApS.

 

Alle film, fotos og tekster på ”Korruption” er produceret af Batavia Media ApS for Danida og Undervisningsministeriet.



Formål
At eleverne bliver bevidste om, at korruption findes overalt (også i deres eget samfund) blot i forskelligt omfang og i forskellige former. Derudover skal de kende til årsager til, at korruption opstår.

Relation til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling:
Mål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Mål 10: Mindre ulighed

Kernestof og centrale begreber:
Spillet henvender sig til undervisning i samfundsfag på C – eller B-niveau. Modulet kan både bruges selvstændigt eller i forbindelse med et forløb om velfærd eller om demokrati.

Sociologi:
- levevilkår.
Politik:
- demokrati og menneskerettigheder i en globaliseret verden, herunder betydningen af retssystemet.
Økonomi:
– velfærd og fordeling, herunder markedsstyring og politisk styring.

Faglige mål
- anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
- formulere fagligt funderede problemstillinger og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Materialer:
Dilemmafilm 1 om korruption: På sundhedsklinikken
Dilemmafilm 2 om korruption: Bureaukratisk sagsbehandling
Dilemmafilm 3 om korruption: I tolden

Med udgangspunkt i fem film om korruption i udviklingslande med Ghana som case er der udarbejdet forløb til ungdomsuddannelserne, lærervejledninger og rollespil, som undersøger årsager til korruption og de konsekvenser – for samfundet og for det enkelte menneske.
Al materiale kan findes på Globale Gymnasiers Hjemmeside

Credits korruption.globalegymnasier.dk:
Instruktør og artikler: Aida Riberholt-Rischel
Foto Ghana: Aida Riberholt-Rischel
Foto Danmark: Andreas Hansen

Credits film:
Instruktør og producer: Aida Riberholt-Rischel
Videofotograf: René Nørballe Olsen, Andreas Hansen
Foto Ghana: Aida Riberholt-Rischel
Foto Danmark: Andreas Hansen
Speak: Amanda E. Rischel

Øvelse

 

LÆR


Om rollespillene

Korruption optræder i mange former og sammenhænge. Rollespilsfilmene viser tre fiktive eksempler på korruption som en del af hverdagen i et udviklingsland.
Filmene giver et indtryk af, hvordan du som dansker kan komme ud fra korruption i et udviklingsland – uanset om du er der som turist, studerende eller udsendt medarbejder. Og uden at du selv lægger op til korrupte handlinger.

De tre situationer er primært baseret på interviews med borgere i Ghana, medarbejdere i lokale antikorruptions-grupper og samtaler med danske erhvervsfolk i Afrika.

Filmholdet har selv under optagelserne i Ghana oplevet lignende situationer, hvor korruption indgår som en naturlig del af interaktionen.

Vejledning rollespil

Der er tre korte rollespilsfilm, som illustrerer 3 forskellige situationer.
Filmene kan ses samlet eller uafhængigt af hinanden, men bør ses i kronologisk rækkefølge.
Filmene viser hvad man i praksis er oppe imod, hvorfor det kan være svært at sige fra og hvad følgerne kan være.

Hver film består af en realistisk situation på engelsk, hvor en skuespiller taler direkte til kameraet.
Spilleren bliver opfordret til handlinger som måske – måske ikke er korrupte.
Filmen foreslår et par svarmuligheder og du skal nu vælge, hvad du vil gøre.
Derefter ser du filmens respons på det valg.

Inden filmen

Diskuter i klassen, hvad I forstår ved korruption. Hvordan vil I definere det? Hvilke typer af korruption kender I til? Hvor går grænsen mellem fx drikkepenge og bestikkelse? Er den skarp eller er den glidende? Er der en fast grænse eller afhænger den af situationen? Hvor går jeres/din grænse?

Under filmen


Efter introen diskuterer I hvordan I vil reagere på situationen. Hvad taler for og imod? Derefter ser I reaktionen hos modspilleren i filmen (se uddybning nedenfor under "GØR".

Efter filmen

Har I andre forslag til, hvordan situationen kunne håndteres? Hvad synes I om modspillerens reaktion?
Eller se under "DEL" nedenfor, hvordan eleverne kan lave egne kreative produkter, der illustrerer korruption.

GØR


Gruppearbejde om de tre dilemma-film (1 modul)

1. Elever ser første dilemma-film om korruption: På sundhedsklinikken (enten i plenum eller i grupper) og diskuterer i grupper, hvad de selv ville have gjort i de enkelte situationer, og hvilke fordele og ulemper, der er forbundet med de 3 tre handlemuligheder.

2. Opsamling kan enten foregå ved, at grupperne fremlægger deres overvejelser for hinanden eller det kan gøres i plenum.

3. Det samme gøres med de to næste dilemma-film Bureaukratisk sagsbehandling og I tolden

.

4. Gruppearbejde om korruption generelt, evt. med opsamling. Se arbejdsspørgsmål nedenfor.
Eleverne kan enten blot trække på allerede kendte begreber fra begrebslisten og/eller de kan selv i bøger og på nettet finde definitioner på relevante begreber, som de skal/kan inddrage.

Arbejdsspørgsmål til gruppearbejdet:

I skal i grupper arbejde med følgende spørgsmål:

1. Hvad er definitionen på korruption? Søg på nettet.

2. Ville der ifølge jer være situationer, hvor det kunne være nødvendigt at anvende korruption? Hvis ja, hvilke?

3. Hvilke grunde (gode og mindre gode) kan personerne i filmene have til at lægge op til brug af korruption?

4. Hvilke samfundsfaglige begreber kan man bruge til at forklare årsager til korruption?



DEL


Eleverne laver egne kreative produkter, der illustrerer korruption – fx fra deres egen hverdag (1-2 moduler)

1. Eleverne laver i grupper fx en kortfilm, en tegneserie, et rollespil, der illustrerer korruption fx fra deres egen hverdag og evt. som dilemmaspil.
Produkterne kunne illustrere spørgsmål som: Ville du betale eller på anden måde prøve at påvirke for at komme ind på den rigtige ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse?
Og hvis ja: hvor langt ville du gå?
Ville du være whistleblower, dvs. anmelde personer, du ved prøver at bruge korruption?
Hvis ja, i hvilke tilfælde, og hvilken pris ville du være villig til at betale? Fx blive kendt som whistleblower i medierne, blandt dine venner, blandt dine naboer, din familie.

2. Grupperne arbejder efterfølgende med de andre gruppers produkter.
Enten ved at diskutere evt. dilemmaer i produktet og/eller forklare korruptionen i produkterne og dens årsager eller konsekvenser, fx ved bruge samfundsfaglige begreber, som Eastons begreber om det politiske system (outcome, output, feedback, input, krav, støtte) i dit svar.
(Note: Se fx Morten Bülow (red.): SamfNU (2. udgave), s. 132-134) eller begreber som levevilkår, velfærd og fordeling, herunder markedsstyring og politisk styring (Note: Se fx Morten Bülow (red.): SamfNU (2. udgave), s. 292-303).

3. Gruppernes arbejde med at analysere produkterne kan evt. fremlæggelse mundtligt eller skriftligt til enten en anden gruppe, til læreren eller i plenum.




FN'S 17 VERDENSMÅL FOR BÆREDYGTIG UDVIKLING

Afskaf fattigdom
Stop sult
Sundhed og trivsel
Kvalitetsuddannelse
Ligestilling mellem kønnene
Rent vand og sanitet
Bæredygtig energis
Anstændige jobs
Industri, innovation og infrastruktur
Mindre ulighed
Bæredygtige byer og lokalsamfund
Ansvarligt forbrug og produktion
Klimaindsats
Livet i havet
Livet på land
Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Partnerskaber
Verdensmålene