
Formål:
Eleverne lærer om nervesystemet og forstår de biologiske konsekvenser ved posttraumatisk stress.
Relation til bogen Bliver verden bedre?:
“Humanitære kriser og katastrofer” s. 59.
Relation til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling:
Verdensmål 3: Sundhed og trivsel
Verdensmål 5: Ligestilling mellem kønnene
Verdensmål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Kernestof og centrale begreber:
Biologi A- og B-niveau: Centralnervesystemet, det perifere nervesystem, nervecellernes opbygning, membrantransportprocesser, kemiske og elektriske signaler. Derudover er der mulighed for i biologi A-niveau at komme ind på rumlig og tidsmæssig summation af postsynaptiske potentialer.
Materialer:
Grundbog om Nervesystemet.
Den korte film om nervesystemet samt podcast om Jennifer fra Operation Dagsværks ressourcerum.
Artikel om de biologiske konsekvenser ved posttraumatisk stress der også er at finde i ressourcerummet.
Øvelse
LÆR
Læs om nervesystemets opbygning, nervesignalet samt om binyrernes hormoner i grundbogen. Suppler eventuelt med filmen The nervous system der er tilgængelig i Operation Dagsværks ressourcerum.
De biologiske konsekvenser ved posttraumatisk stress sammenholdes med Jennifers historie, der også er at finde i ressourcerummet. Der lægges op til en diskussion af, hvordan de biologiske symptomer på posttraumatisk stress påvirker særligt udsatte.
GØR
I første modul gennemgås nervesystemets opbygning og nervesignalet på baggrund af litteratur i grundbog. Derefter arbejder eleverne i grupper af 2 med spørgsmålene, der er tilgængelige, som pdf nedenfor. Arbejdsspørgsmålene gennemgås i plenum.
I andet modul ses der nærmere på, hvordan posttraumatisk stress påvirker kroppen. Eleverne hører podcasten om Jennifers historie om voldtægt, samt læser artiklen 2.1 Biologiske konsekvenser ved posttraumatisk stress.
Klassen inddeles i mindre grupper og får et billede af kroppen. På det udleverede billede af kroppen skal I nu udarbejde et “kort”, hvor I indtegner de dele af kroppen, hvor stress og traumatiske oplevelser har en biologisk indvirkning på kroppen. Dette kunne eksempelvis være det autonome nervesystem, amygdala, binyrerne osv. I skal desuden indtegne hvordan de forskellige dele af kroppen hænger sammen, og hvordan de påvirker hinanden.
DEL
Elevernes resultater præsenteres for resten af klassen.