Formål:
Eleverne øver deres færdigheder inden for argumentation af egne holdninger og får viden om læserbrevet som litterær genre og formidlingsform.
Relation til bogen Bliver verden bedre?:
Afhængigt af hvilket verdensmål eleverne vælger at arbejde med i deres læserbrev.
Relation til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling:
Alle, afhængigt af hvilket mål eleverne vælger at arbejde med i deres læserbrev
Kernestof og centrale begreber:
Øvelsen fremmer elevernes evne til at udtrykke sig præcist og reflekteret på skrift. Arbejdet med mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed skal sætte eleverne i stand til at udtrykke sig nuanceret og formidlingsbevidst.
Øvelse
LÆR
Eleverne læser de fire læserbreve:
1) Kvinder skal da ikke skamme sig over hår under armene af Linnea Biermann, gymnasieelev på Københavns åbne Gymnasium
2) Grimhøj og dansk dobbeltmoral af Tobias Nørkjær Holmgaard, gymnasieelev fra Tilst
Disse to læserbreve er udgivet i forbindelse med et Meningsdanner kursus på Mellemfolkeligt Samvirke og Globale Gymnasier. Indlæggene reflekterer udelukkende skribenternes egne holdninger og er et eksempel på hvordan unge sætter verdensmålene på dagsordenen.
3) Tag ejerskab over klimaudviklingen
af Tine Roed, Direktør hos Dansk Industri om erhvervslivets rolle i forhold til opfyldelsen af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling (adgang via InfoMedia).
4) Hvad har 2015 lært os? af Jonas Keiding Lindholm, Generalsekretær hos Red Barnet om verdens tilstand set fra en børnerettighedsorganisations synsvinkel (adgang via InfoMedia).
GØR
Eleverne diskuterer i grupper:
‐ Hvilke virkemidler er der brugt i de to læserbreve?
‐ Hvilke virkemidler synes I fungerer godt og dårligt i læserbrevene?
Introduktion til at skrive læserbrev:
Underviseren introducerer til læserbreve som udtryksform:
‐ Hvad er et læserbrev?
‐ Hvad er formålet med et læserbrev?
‐ Hvad skal et læserbrev indeholde?
Skriv dit eget læserbrev:
Eleverne skal med udgangspunkt i ét af FN’s verdensmål skrive et læserbrev om et emne, som betyder noget for deres egen hverdag.
‐ Afslutning på modul 1: Eleverne bruger 15 minutter på at få en idé til et læserbrev, som de kunne tænke sig at skrive. Disse ideer vendes i grupper med tre andre.
‐ Mellem modul 1 og 2 skriver eleverne udkast til et læserbrev.
‐ Modul 2: Eleverne læser hinandens læserbreve og giver feedback i grupper.
DEL
Eleverne opfordres til at sende deres læserbreve til lokalaviser, Globale Gymnasier, skolebladet mv.