Gå til hovedindhold
Hjem
  • Verdensmålene
    • FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
    • Delmål og indikatorer
    • Status på Verdensmålene
  • Bliver Verden Bedre
    • Hvad er bæredygtig udvikling?
    • Bog: Bliver verden bedre?
  • Materialer
    • Kampagner og videomateriale
    • Rapporter
  • FN-byen
    • Om FN-byen
    • Besøg FN-byen
    • FN's Skoletjeneste
  • Om UNDP
    • Om os
X
X

Mobile navigation

  • Verdensmålene
    • FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling
    • Delmål og indikatorer
    • Status på Verdensmålene
  • Bliver Verden Bedre
    • Hvad er bæredygtig udvikling?
    • Bog: Bliver verden bedre?
  • Materialer
    • Kampagner og videomateriale
    • Rapporter
  • FN-byen
    • Om FN-byen
    • Besøg FN-byen
    • FN's Skoletjeneste
  • Om UNDP
    • Om os

Mål 4: Kvalitetsuddannelse

Sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring

Verdensmål 4 handler om at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring både drenge og piger adgang til gratis grundskole uanset forældrenes indkomst niveau. Uddannelse er en menneskeret og en forudsætning for fattigdomsbekæmpelse, demokrati og større lighed. Det er også afgørende for den økonomiske udvikling. I dag starter omkring 90 procent af alle børn i grundskolen og niveauet af læse- og skrivefærdigheder er historisk høj. 

Men der er stadig store udfordringer Fattigdom, konflikter, humanitære kriser, børneægteskaber, handicap og diskriminering forhindrer mere end 250 millioner børn i at gå i skole. Næsten en tredjedel af disse lever i Afrika syd for Sahara. Børneægteskaber og teenagegraviditeter er skyld i at færre piger fortsætter deres skolegang efter de små klasser. Samtidig er uddannelseskvaliteten fortsat lav i mange skoler og mere end 770 millioner mennesker verden over er stadig analfabeter – hvoraf to tredjedele er kvinder

For at nå de nationale uddannelsesmål for 2030, som allerede er blevet nedjusteret i forhold til de oprindelige Mål 4, skal landene årligt tilmelde 1,4 millioner børn i førskoleundervisning, optage et nyt barn i skolen hvert andet sekund frem til 2030 og tredoble de årlige fremskridt i fuldførelsen af grundskoleuddannelsen.

Opnåelse af uddannelse af høj kvalitet for alle, bekræfter troen på, at uddannelse er en af de mest kraftfulde og gennemprøvede motorer for en bæredygtig udvikling. Dette mål skal sikre, at alle piger og drenge fuldfører en gratis primær- og sekundær skolegang inden 2030. 

Det sigter også mod at give lige adgang til erhvervsuddannelser samt fjerne kønsrelaterede og økonomiske uligheder med henblik på at opnå universel adgang til en videregående uddannelse af høj kvalitet.

Kvalitetsuddannelse er et af de 17 verdensmål, som indgår i udviklingsdagsordenen for bæredygtig udvikling frem mod 2030. En integreret tilgang er afgørende for fremskridt på tværs af de forskellige mål.

Delmål og indikatorer

Delmål 4.1
4.1

Inden 2030 skal det sikres, at alle piger og drenge gennemfører gratis, inkluderende grundskoleundervisning og ungdomsuddannelse i høj kvalitet, der fører til relevante og effektive læringsresultater.

Indikatorer

4.1.1

Andel af børn og unge: (a) i 2/3 klasse; (b) ved afslutning af 5. klasse og (c) ved afslutning af 9. klasse, hvor der mindst er opnået minimumsfærdigheder i (i) læsning og (ii) regning, opdelt på køn.

Delmål 4.2
4.2

Inden 2030 skal alle piger og drenge sikres adgang til dagtilbud af høj kvalitet, så de er klar til grundskolen.

Indikatorer

4.2.1

Andel af børn under 5 år, der udvikler sig alderssvarende i forhold til deres sundhedstilstand, læring og trivsel, efter køn.

4.2.2

Deltagelsesrate i dagtilbud (et år før den officielle skolestartalder), opdelt på køn.

Delmål 4.3
4.3

Inden 2030 skal alle kvinder og mænd sikres lige adgang til teknisk, erhvervs- og videregående uddannelse, herunder universiteter, af høj kvalitet og til en overkommelig pris.

Indikatorer

4.3.1

Deltagelsesrate for unge og voksne i formel og uformel uddannelse og undervisning inden for de foregående 12 måneder, opdelt på køn.

Delmål 4.4
4.4

Inden 2030 skal antallet af unge og voksne, der har relevante færdigheder, herunder tekniske og erhvervsrettede færdigheder og kompetencer, for beskæftigelse, gode job og iværksætteri, øges væsentligt.

Indikatorer

4.4.1

Andel af unge og voksne med faglige kvalifikationer inden for informations- og kommunikationsteknologi (ICT), opdelt efter kvalifikationstype.

Delmål 4.5
4.5

Inden 2030 skal ulighed mellem kønnene i uddannelser afskaffes, og der skal sikres lige adgang til alle niveauer af uddannelse og erhvervsrettet uddannelse for de mest udsatte grupper, herunder mennesker med handicap, oprindelige folk og børn i udsatte situationer.

Indikatorer

4.5.1

Paritetsindeks (kvinde/mand, land/by, bund/top formuekvintil og andet, såsom handicapstatus, oprindelig befolkning og påvirkning af konflikter, når dataene bliver tilgængelige) for alle uddannelsesindikatorer på denne liste, som kan opdeles.

Delmål 4.6
4.6

Inden 2030 skal alle unge og en væsentlig del af voksne, både mænd og kvinder, have opnået færdigheder i at læse og regne.

Indikatorer

4.6.1

Paritetsindeks (kvinde/mand, land/by, bund/top formuekvintil og andet, såsom handicapstatus, oprindelig befolkning og påvirkning af konflikter, når dataene bliver tilgængelige) for alle uddannelsesindikatorer på denne liste, som kan opdeles.

Delmål 4.7
4.7

Inden 2030 skal alle elever have tilegnet sig den viden og de færdigheder, som er nødvendig for at fremme bæredygtig udvikling, herunder bl.a. gennem undervisning i bæredygtig udvikling og bæredygtig livsstil, menneskerettigheder, ligestilling mellem kønnene, fremme af en fredelig og ikkevoldelig kultur, globalt medborgerskab samt anerkendelse af kulturel mangfoldighed og af kulturens bidrag til bæredygtig udvikling.

Indikatorer

4.7.1

Graden af integration af (i) uddannelse i globalt medborgerskab og (ii) uddannelse for bæredygtig udvikling, herunder ligestilling mellem kønnene og menneskerettigheder, på alle niveauer i: (a) nationale uddannelsespolitikker, (b) læreplaner, (c) læreruddannelse og (d) elevbedømmelse.

Dellmål 4.a
4.a

Uddannelsesinstitutioner skal bygges og opgraderes, så de tager hensyn til barnets tarv, handicap og køn, og så de skaber et sikkert, ikkevoldeligt, inkluderende og effektivt læringsmiljø for alle.

Indikatorer

4.a.1

Andel af skoler med adgang til: (a) elektricitet, (b) internet til brug for pædagogiske formål, (c) computere til pædagogiske formål, (d) tilpasset infrastruktur og materialer for elever med handicap, (e) basale drikkevandsfaciliteter, (f) kønsadskilte toiletter (g) basale håndvaskfaciliteter (i henhold til WASH indikatordefinitioner).

Delmål 4.b
4.b

Inden 2020 skal antallet af stipendier til udviklingslande øges væsentligt globalt, især til de mindst udviklede lande, små udviklingsøstater, og afrikanske lande, til brug for indskrivning på højere uddannelser, herunder erhvervsuddannelse og informations- og kommunikationsteknologi, tekniske, ingeniør- og videnskabelige programmer, i udviklede lande og andre udviklingslande.

Indikatorer

4.b.1

Mængden af officiel udviklingsbistand til stipendier opdelt efter sektor og uddannelsesretning.

Delmål 4.c
4.c

Inden 2030 skal antallet af uddannede lærere øges væsentligt, bl.a. gennem internationalt samarbejde om læreruddannelse i udviklingslande, især de mindst udviklede lande og små udviklingsøstater.

Indikatorer

4.c.1

Andel af lærere i: (a) førskole, (b) grundskole, (c) udskoling og (d) gymnasie/ungdomsuddannelse, som minimum har modtaget den planlagte læreruddannelse i (f.eks. pædagogisk undervisning), pre-service og in-service, som er påkrævet for at kunne undervise på det relevante niveau i et givet land.

Lær mere om mål 4 på FN's hjemmeside
X

Sådan skal du forstå delmål og indikatorer

Delmål:

Hvert Verdensmål har en række konkrete og handlingsrettede delmål, der uddyber de områder, som målet dækker over. Delmålene er altså det overordnede Verdensmål, der er nedbrudt i mindre dele, for at gøre Verdensmålet mere forståeligt og give nogle mere konkrete målsætninger at stile efter.

Nogle delmål indeholder bogstaverne A, B og C. Disse udgør en særlig kategori af delmål, som omhandler de ressourcer, der skal implementeres i opfyldelsen af Verdensmålene. 

Indikatorer:

For at måle på hvert delmål har FN formuleret en række indikatorer for de enkelte delmål. De skal gøre det muligt løbende at evaluere, hvordan vi opfylder Verdensmålene. Anvendelsen af indikatorer skal således sikre, at der løbende kan følges op på delmålene og om der er fremskridt.

De 17 Verdensmål

Mål 1 - Afskaf fattigdom
Mål 2
Mål 3
Mål 4
Mål 5
Mål 6 - Rent vand og sanitet
Mål 7 - Bæredygtig energi
Mål 8 - Anstændige jobs og økonomisk vækst
Mål 9 - Industri, innovation og infrastruktur
Mål 10 - Mindre ulighed
Mål 11 - Bæredygtige byer og lokalsamfund
Mål 12 - Ansvarligt forbrug og produktion
Mål 13 - Klimaindsats
Mål 14 - Livet i havet
Mål 15 - Livet på land
Mål 16 - Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Mål 17 - Partnerskaber for handling

FN's 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling

Mål 1 - Afskaf fattigdom
Mål 2
Mål 3
Mål 4
Mål 5
Mål 6 - Rent vand og sanitet
Mål 7 - Bæredygtig energi
Mål 8 - Anstændige jobs og økonomisk vækst
Mål 9 - Industri, innovation og infrastruktur
Mål 10 - Mindre ulighed
Mål 11 - Bæredygtige byer og lokalsamfund
Mål 12 - Ansvarligt forbrug og produktion
Mål 13 - Klimaindsats
Mål 14 - Livet i havet
Mål 15 - Livet på land
Mål 16 - Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Mål 17 - Partnerskaber for handling

UNDP er FN’s førende udviklingsorganisation i kampen mod fattigdom, ulighed og klimaforandringer. I samarbejde med vores brede netværk af eksperter og partnere i 170 lande hjælper vi nationer med at levere sammenhængende og varige udviklingsløsninger for mennesker og planeten. Som FN’s førende udviklingsorganisation spiller UNDP en vigtig rolle i at hjælpe nationer med at opnå verdensmålene.

© Copyright UNDP 2025. All Rights Reserved.