Kategori
Fransk
Tid

10-12 moduler af ca. 100 minutters varighed.

Merete Bagger Madsen & Claus Bentzen, Nærum Gymnasium for Mellemfolkeligt Samvirke med støtte fra NCFF, Det Nationale Center for Fremmedsprog

Formål

  • At introducere eleverne til FN’s verdensmål 13 og i mindre grad verdensmål 7
  • At træne ordforråd knyttet til klima og bæredygtighed.
  • At træne elevernes innovative kompetencer ved at organisere og forberede en klimademonstration  
  • At træne sproglige og kommunikative kompetencer
  • At gøre eleverne bevidste om klimamæssige udfordringer, bæredygtige tiltag og løsninger
  • At reflektere over deres eget engagement i klimaindsatsen 

Relation til FNs verdensmål for bæredygtig udvikling

Forløbet har fokus på Verdensmål 13 om om klima med fokus på Frankrig og unge franskmænds perspektiv på centrale klimaudfordringer både i Frankrig og globalt.

Kompetencemål

Niveau: Fransk begynder A (2g-3g) og Fransk fortsætter B og A

Kernestof og faglige mål

  • Forstå hovedpunkterne, når der kommunikeres på fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
  • Læse og forstå ubearbejdede fransksprogede tekster
  • Analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
  • Perspektivere den erhvervede viden om franske kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold.
  • Et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på klima som emne
  • Deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
  • Aktuelle historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Frankrig
  • Interkulturel kommunikativ kompetence
  • Innovative kompetencer

Materialer

LÆR

Eleverne læser indledende om verdensmål 13 og 7 og lærer enkelte fakta om de to verdensmål. Gennem en fransk sangtekst, artikler og ikke mindst en række videoer om unge får eleverne indblik i, hvilke klimaændringer Frankrig står overfor. Eleverne bliver også bedt om at vurdere, hvilke af Frankrigs vigtigste eksportvarer vil blive berørt af klimaforandringerne.
En del af forløbet stiller fokus på klimaorganisationen Fridays For Future France, hvor forpersonen Pablo Flye dels fortæller om organisationens mål og aktiviteter samt de unges holdning til og engagement i klimaspørgsmålet. Eleverne udfordres på personlig stillingtagen til, hvad de allerede gør, vil gøre og ikke er parate til at gøre for at blive mere grønne.
Eleverne lærer også om et konkret klimatiltag inden for fransk vinproduktion, hvor klimaforandringer truer produktionen.

GØR

I forløbet skal eleverne selv planlægge og organisere en klimademonstration samt overveje både formål og markedsføring på fx sociale medier. De skal skrive en pressetekst samt slogans til skilte og bannere.

DEL

Eleverne præsenterer deres arbejde med deres klimamarch for hinanden eller et andet franskhold

Til slut i forløbet er der et mindre projektforløb, der med fordel også kunne præsenteres internt på holdet eller til andre.

FN'S 17 VERDENSMÅL FOR BÆREDYGTIG UDVIKLING

Afskaf fattigdom
Stop sult
Sundhed og trivsel
Kvalitetsuddannelse
Ligestilling mellem kønnene
Rent vand og sanitet
Bæredygtig energis
Anstændige jobs
Industri, innovation og infrastruktur
Mindre ulighed
Bæredygtige byer og lokalsamfund
Ansvarligt forbrug og produktion
Klimaindsats
Livet i havet
Livet på land
Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Partnerskaber
Verdensmålene